Monday, April 5, 2010

MeLaYu daN NomBOr EkOR~...?

aku coretkan rasa ketidakpuasan hati dan ketidaksenangan jiwa terhadap org2 melayu yg beragama Islam pd tika akhir zaman ini yg tnp segan silu nya membincangkan perihal nombor ekor di meja makan secara terbuka...di mana letak hukum agama? di mana letak selimut akhlak yg menghiasi pperibadi? di mana letak batas rasa malu yg memagar keteguhan akidah?lancang dan lantang lisan mereka membicarakan perihal judi di meja makan...di hadapan rezeki yg Allah kurniakan...di mana letak akal fikiran yg sepatutnya sentiasa mengagumi dan mensyukuri nikmat Tuhan yg Maha Esa...

kenapa mesti mencari yg haram sedangkan terbentang luas Allah lapangkan sumber rezeki untuk hambanya di muka bumi...ini lah senario para manusia yg tidak bersyukur dan alpa akan kewajiban sebagai hamba Allah yg Maha Esa...aku jd hairan,pelik,sedih,kecewa,dan kaget melihatkan isu sebegini dibincangkan oleh org2 tua yg pada aku sudah berpangkat ayah, dan sesetengahnya...sudah menjadi datuk...hairan, adakah pada umur sebegitu, perkara itu yg digilai sedangkan al-Quran di rumah ditinggalkan berhabuk dan sejadah tersusun rapi dalam almari tnp dibentang untuk mengabdikan diri pada-Nya?

fikir-fikirkan lah...ade berjuta malahan berbilion perkara lain yg jauh lebih bermanfaat untuk dilakukan...renung2 kan lah...tingkah laku dan peradaban kita adalah lambang didikan ibu dan ayah kita yg sudah bersusah payah membesarkan kita...jika tiada malu pada dr sendiri,maka pincanglah org Melayu yg dahulunya gah berdarah pahlawan...ataupun, Malaysia memag negara Islam yg membenarkan org Islam itu sendiri untuk berjudi? jgn tuding jari pada sesiapa..cuma, tepuk hati, tny iman...tepuk dada,tny jiwa...tepuk kepala,tny akal...

ADAKAH INI YG SEPATUTNYA BERLAKU???

2 comments:

  1. begini la jadi nye bile mata di kencing oleh syaitan..xnampak rezeki halal yg Allah sediakan..mereka hanya nampk jalan "mudah"..jalan "mudah" ke neraka..
    same2 la kita doa agar dijauhkan daripada perkara terkutuk tu..insyaAllah..

    ReplyDelete
  2. amin...ya rabbal alamin...moga kita dijauhkan dr perkara2 sebegitu...btol, kite pun xleh nak kutuk2 sgt org mcm tu takut nanti kite terjebak same pula..ape yg penting berdoalah kepada Allah agar kite sentiasa berada di bawah rahmatnya..

    ReplyDelete