Friday, April 9, 2010

ketajaman lidah berkata, kewarasan akal berfikir...

assalamualaikum w.b.t, seindah kalam,seagung wadah memohon rahmat Allah s.w.t...

hati aku terdetik,memikirkan betapa beruntungnya aku sebagai makhluk Allah yg telah Dia ciptakan sesempurna kejadian ini,di mana pada waktu dan saat ini masih lagi mampu mengecapi nikmat kurniaanNya dengan sebaik mungkin...dahulu, lahir aku ke dunia tnp punya apa-apa...
dari sekecil-kecil tubuh manusia...aku kini semakin membesar...Maha Mulia Allah yg sentiasa memberi aku peluang dan kesempatan untuk selalu memperbaiki diri hari demi hari...

tidak aku nafikan yg aku punya berjuta kelemahan yg aku sendiri tak dapat tutup,tp sebagai manusia...aku yakin dan percaya, aku juga punya kelebihan yg dapat aku manfaatkan untuk diriku sendiri juga untuk org lain...
cuma kadangkala...diri ini terlalu kerdil, terlalu lemah untuk menanggung timbunan masalah,konflik peribadi yg datang sebagai ujian Allah kepada diriku yg maha lemah dan serba kekurangan ini...yg mampu aku lakukan, cuma bertawakal dan berdoa sementelah berusaha untuk mengatasi masalah yg wujud...tetapi apakan daya, aku juga manusia biasa...yg tidak pernah lekang membuat dosa...yg punya sikap alpa dan lalai...tika saat nafsu bertakhta di akal dan jiwa...pada waktu itu,aku kalah,jatuh dan rebah dalam pergolakan dan permainan yg aku sendiri cipta...moga itu dapat mengajar aku untuk menjadi manusia yg lebih baik pada masa akan datang...
aku pohon dan minta agar dikuatkan iman dan dipertingkatkan ketakwaan...moga besar hikmah yg Allah sediakan untuk aku usai selesai segala ujian Nya ini...

aku halusi setiap muka akhbar yg kini rancak membicarakan tentang bagaimana pincangnya akhlak dan akidah manusia akhir zaman ini...bunuh,rogol,kes buang bayi,zina,rasuah, dan paling menyayat hati adalah,tingkah biadab manusia khairu ummah ini yg langsung tidak kenal erti hormat,patuh dan taat kepada ibu bapa mereka...manusia kah mereka sehingga sanggup memukul,mendera,menjerkah,mengherdik hinggakan sampai sanggup membunuh ibu bapa yg telah melahirkan,membesarkan dan mendidik kita sehingga dewasa...astagfirullah...hatta binatang masih bertingkah waras dalam hubungan keibu bapaan ini...subhanAllah...mohon dijauhkan dr segala fitnah dan kezaliman itu...aku jadi takut...takut diri ini sendiri akan tercampak ke lembah kehinaan itu pada saat yg aku sendiri tak sedari...
ya Allah..mohon Kau jauhkan aku dari segala perkara2 mazmumah itu ya Allah...
aku sendiri jadi ter tanya2...di mana sebenarnya peranan kita sebagai saudara seagama...??

tarbiah mereka dengan hikmah...didik mereka dengan nasihat...tegur mereka dengan bijaksana...kerana manusia,amarah mereka sgt tidak berbatas...
perbaiki diri ke arah kesempurnaan iman...aku sendiri sentiasa mentarbiah diri...agar aku dapat memperbaiki diriku...dan jika lebih kemampuan aku yg dikurniakan Allah...pasti aku akan manfaatkan kudrat,ilmu dan nikmat yg Allah kurniakan itu, untuk membantu mentarbiah sauadara seagamaku juga insan-insan yg bergelar manusia yg masing-masing memerlukan panduan dan bimbingan...

semoga Allah melindungi hambaNya yg berusaha untuk menegakkan syiarnya...
meluruskan tiang Islam yg kian kendur pada akhir zaman ini...
juga moga Maha Besar Allah agar Dia selalu melimpahkan rahmat pada hamba-hambaNya...amin Ya Rabbalamin...

jazakallahu khairan kasira...
assalamualaikum...

2 comments:

  1. sesungguhnya antara orang mukmin itu bersaudara. Maka damaikanlah antara keduanya saudaramu (yg berselisih) dan bertaqwalah kpd Allah agar kamu mendapat rahmat- Al Hujurat (10)

    ~wallahu'alam

    ReplyDelete
  2. saya setuju...kalau semua org berfikir macm tu..amanlah dunia ni... :)

    ReplyDelete